søndag 20. august 2017

Hageganger

En sommer går mot slutten. Men hagen er ennå ikke ferdig med å vise seg fram. I en av hagens ganger dominerer hortensia og floks nå. Hortensia blir ofte tung og legger seg ned. Jeg har ikke løftet den opp med bøyle i år, noe jeg absolutt burde gjøre. Floksen holder seg fin og opprett uansett vær. Denne rosa floksen er gammel og har bodd i hagen her i hvertfall 30 år, trolig enda lenger. Jeg har kjøpt floks som er tofarget, men som har gått ut. Jeg har også hvit floks, som jeg har kjøpt for 10-15 år siden. Den har jeg delt hvert år og det har den godt av. Men selve blomsten tåler dårligere regn. Den henger med hodet og ser trist ut. Så den gamle kultivaren er den beste. Tidligere i sesongen domineres denne hagegangen av gult. Lysegul viftelønn, solgul Kerria Japonica, soleiebusk  og gulorange Lysimachia punctata, fagerfredløs. Da strutter det av solgul energi.
F

1 kommentar:

  1. Vakkert! Ps. Hvorfor får jeg ikke varsler når du legger ut ?

    SvarSlett

Kveldsvandring i hagen

Gyllenlakk ( Erysimum cheiri ) På denne tiden er alt så overdådig og vakkert. Det første rosefloret er på sitt mest spek...