lørdag 15. juni 2019

Roseblomstring

Roseblomstringen har startet. For de fleste rosene er dette starten på blomstring gjennom hele sommeren. Riktignok er den mest intense blomstringen nå i slutten av juni og de første to ukene i juli.
Prestegårdsrosen som alltid har stått i Elidas hage remonterer ikke. Men blomstringen er ufattelig rik. Rosen dufter nydelig. 
Bladverket er grågrønt og vakker. Selve busken er litt uformelig. Etter blomstring beskjærer jeg den kraftig.

Jeg har ikke sett Austinrose som ikke er vakker. Crown Princess Margareta er en fantastisk rose. Hun brukte mange år på å etablere seg. Vi fikk henne som gave i 2009- ja, hun er faktisk 10 år nå. De første fem årene var hun svak og jeg var ikke helt fornøyd. Jeg vurderte om jeg skulle flytte henne fra prydbedet ved inngangen til annet, mer perifert bed i hagen. Men så startet hun sitt show. 
Hun er så vakker med sine aprikosfargete roser og kraftig fruktduft.

Prestegårdsrosen

Fargen er helt spesiell.

Ved inngangen står Crown princess Margareta, sammen med Louise Odier og Graham Thomas. Foran rosene stor løvemunn som har overvintret fra i fjor.

Blomstene er store og fylte

Rosen er nå 2 meter



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kveldsvandring i hagen

Gyllenlakk ( Erysimum cheiri ) På denne tiden er alt så overdådig og vakkert. Det første rosefloret er på sitt mest spek...